بررسی اثر بخشی روش تدریس نمایشی در آموزش شیمی
کد مقاله : 1003-CNF (R2)
نویسندگان
فاطمه آقازاده *
دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا(س) تبریز
چکیده مقاله
اهمیت روزافزون علم شیمی در زندگی انسان ها سبب شده است تا در سال های اخیر تحقیقات و پژوهش های زیادی در مورد روش های تدریس اثربخش شیمی صورت پذیرد. یکی از روش های کاربردی و نوین در فرایند آموزشی، روش تدریس نمایشی است که به دانش آموزان کمک می کند تا با موضوعات درسی درگیر شده و با حضور فعال خود، فرایند تدریس را پیش ببرند. لذا با به کارگیری این روش در آموزش شیمی، می توان مفاهیم تئوری کتاب درسی را به صورت عملی در آورده و دانش آموزان را با جایگاه شیمی در زندگی امروزی آشنا کرد. در این روش معلم تنها هدایت دانش آموز را برعهده می گیرد و به او کمک می کند تا مفاهیم و نظریه های علمی را دوباره کشف کند. این پژوهش به روش کتابخانه ای (مروری) انجام گرفته است و در صدد است تا مزایا و معایب به کار گیری روش تدریس نمایشی و اهمیت آن در فرایند آموزش شیمی در مدارس را مورد بررسی قرار دهد. در ادامه نیز برقراری ارتباط میان علم شیمی و زندگی، نحوه ارزشیابی و نیز ایجاد یک نقشه مفهومی در ذهن دانش آموزان توسط روش نمایشی مورد بحث قرار می گیرد.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، روش تدریس نمایشی، یادگیری، مشاهده
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر