تأثیر آموزش بازی محور بر یادگیری مبحث جدول تناوبی در تدریس شیمی پایه دهم
کد مقاله : 1011-CNF (R3)
نویسندگان
سامره سیفی *1، احمد رشیدی1، وحید امانی2، اسماعیل اولی3
1دبیر آموزش و پرورش
2گروه آموزشی شیمی، مرکز شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3استادیار آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
بازی‌های آموزشی انگیزه و اشتیاق دانش‌آموزان به سمت شیمی و آموختن را بهبود می بخشد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش همراه با بازی بر یادگیری دانش‌آموزان پایه دهم انجام شد. بررسی میدانی از دانش‌آموزان پایه دهم دو مدرسه در تهران و ارومیه به روش و نمونه‌گیری هدفمند، چهار کلاس 30 نفری که در سال تحصیلی 1401-1400 در رشته‌ی علوم تجربی در حال تحصیل اند، به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، به منظور بررسی یادگیری دانش‌آموزان از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که آموزش بازی‌محور بر یادگیری دانش‌آموزانی که مطالب درسی را به همراه بازی، آموزش دیده‌اند، از لحاظ یادگیری دروس وضع بهتری نسبت به سایر دانش‌آموزان داشتند. بازی‌های آموزشی از موثرترین روش یادگیری دانش-آموزان است که باعث افزایش کار مشارکتی بین دانش‌آموزان و همکلاسی‌هایشان شده و افزایش انگیزه آن‌ها را برای یادگیری به دنبال دارد. فعالیت‌های گروهی توأم با نظارت دبیر، دانش‌آموزان را برای رقابت‌های دوستانه و سالم بسیار علاقه‌مند می کند و در جهت یادگیری عمیق بسیار کاربردی است. هدف از این اقدام پژوهی و طراحی بازی، یادگیری خواص تناوبی عنصرها و بررسی تاثیر بازی‌ها بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه دهم می‌باشد.
کلیدواژه ها
جدول تناوبی، تعمیق یادگیری، شیمی متوسطه دوم، بازی آموزشی، آموزش بازی محور
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر