مقایسه آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی موج وار با آموزش سنتی در تدریس فصل دوم شیمی دانش آموزان پسر پایه دهم
کد مقاله : 1016-CNF (R2)
نویسندگان
علی فرهودی *1، وحید امانی2، اسماعیل اولی3
1آموزش پرورش منطقه4، تهران، ایران
2گروه آموزشی شیمی، مرکز شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3استادیار آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی موج وار بر یادگیری درس شیمی دانش آموزان پسر سال اول متوسطه دوم بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل آموزش و پرورش منطقه 4 تهران بوده وحجم نمونه دبیرستان ابوذر غفاری با تعداد 41 نفر دانش آموزپسر پایه دهم است که در دو کلاس 20 و 21 نفره جای گرفتند. در این پژوهش از روش پیش آزمون –پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل وبرای هر دو گروه آزمایش و کنترل در شرایط یکسان اجرا شد. شیوه آموزش در گروه گواه به این صورت بود که دانش آموزان مباحث مورد نظر را با روش تدریس سنتی و مرسوم آموزش دیدند و در گروه آزمایش دانش آموزان با مدل طراحی آموزشی موج وار آموزش می دیدند.پایایی آزمون گرفته شده با فرمول کودر- ریچاردسون 20، مقدار 0.94 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس(MANCOVA) چند متغییره استفاده شد نتایج تحقیق نشان داد که مدل طراحی آموزشی موج وار تاثیر مثبت معنا داری نسبت به روش تدریس سنتی داشته است(p<0.05)
کلیدواژه ها
موج وار،کوواریانس چند متغیره،آموزش پژوهی،طراحی آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر