بررسی کج فهمی مفاهیم عدد جرمی، جرم اتمی و جرم مولی در درس شیمی پایه دهم متوسطه دوم |
کد مقاله : 1019-CNF (R1) |
نویسندگان |
آرزو رحیمی نژاد *1، ژیلا شاهسون2، اسماعیل اولی3، وحید امانی4 1آموزش و پرورش شهریار، تهران، ایران 2دبیر آموزش و پرورش منطقه 12 3استادیار آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان 4گروه آموزشی شیمی، مرکز شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
کج فهمی ها عموماً مفاهیمی هستند که فهم دانشآموزان از آنها بصورت ناکافی بوده یا از نظر علمی نادرست است. مهمترین مرحله کج فهمی، شناسایی آن است. از آنجا که مفاهیم موجود در دانش شیمی انتزاعی می باشند احتمال وجود کج فهمی در آن بسیار می باشد. در این پژوهش، 64 دانش آموز پایه دهم از نظر میزان کج فهمی در مفاهیم عدد جرمی، جرم اتمی و جرم مولی با استفاده از تعداد 12 سؤال ارزیابی شدند. نتایج نشان داد در نیمی از سؤالات درصد پاسخ های اشتباه و در نتیجه کج فهمی بیش از پاسخ های درست است. با توجه به این سطح از کج فهمی در مفاهیم ارزیابی شده لازم است معلمان با استفاده از روش های جدید در تدریس این مفاهیم، سطح بروز کج فهمی در دانش آموزان را کاهش دهند. علاوه براین طراحی و آموزش روش های استاندارد برای آموزش این مفاهیم می تواند تاثیر آموزش های سلیقه ای و کج فهمی های معلمان را کاهش دهد. |
کلیدواژه ها |
کج فهمی، شیمی، عدد جرمی، جرم اتمی، جرم مولی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |