پاسخ به داوران: شناسایی پارامترهای موثر بر عملکرد ضعیف دانش‌آموزان در آزمون‌های چهارگزینه‌ای درس شیمی و میزان تاثیر هر کدام از آن‌ها
کد مقاله : 1020-CNF (R1)
نویسندگان
سعید تیزرو خسمخی *1، وحید امانی2، اسماعیل اولی3، منیره رحیمی4
1شیمی-پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان-تهران-ایران
2شیمی-دانشگاه فرهنگیان-تهران-ایران
3استادیار آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان
4فارغ التحصیل کارشناسی ارشد شیمی - دانشگاه دامغان
چکیده مقاله
در این پژوهش تصمیم بر آن شد تاثیر چندین عامل موثر بر ضعف عملکرد دانش‌آموزان مقطع متوسطة دوم در آزمون‌های چهارگزینه‌ای درس شیمی مورد بررسی قرار گیرد. این پژوهش از طریق طرح 5 سوال کلیدی در مورد نحوة پاسخ دادن دانش‌آموزان به سوالات چهارگزینه‌ای درس شیمی و همچنین سنجش میزان قند خون دانش‌آموزان قبل و بعد از پاسخ دادن به آزمون این درس انجام شد. جامعة آماری مورد بررسی در این پژوهش 230 نفر از دانش‌آموزان متوسطة دوم مناطق 4، 9، 12، 14 و 15 شهر تهران هستند. نتایج بررسی‌های به عمل آمده توسط روش‌های تحلیلی-توصیفی مورد ارزیابی قرار گرفت که نشان داد کمبود وقت اختصاص داده شده به درس شیمی در آزمون، ضعف دانش‌آموزان در انجام محاسبات ریاضی، قرار دادن این درس به عنوان آخرین درس پاسخ داده شده در آزمون و خستگی ذهنی و جسمی ناشی از آن، تعداد زیاد تست‌های شمارشی و ادغام مفاهیم ترکیبی از فصول مختلف در این تست‌ها و در نهایت نداشتن الگو و برنامة خاص برای پاسخ دادن به سوالات این درس در آزمون از مهم‌ترین عوامل ضعف دانش‌آموزان محسوب می‌شوند. همچنین نتیجة آزمایش سنجش قند خون دانش‌آموزان قبل و پس از آزمون تستی درس شیمی، نشان‌دهندة افت محسوس قند خون در دانش‌آموزان بود که مطمئنا در عملکرد ضعیف دانش‌آموزان تاثیرگذار است.
کلیدواژه ها
آزمون‌های چهار گزینه‌ای، پنج سوال کلیدی، متوسطة دوم، روش‌های تحلیلی-توصیفی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر