تحلیل محتوای ترمودینامیک در کتاب‌های درسی شیمی متوسطه دوم چاپ 1401با روش ویلیام رومی و تعیین درجه اهمیت آن بر اساس آنتروپی شانون
کد مقاله : 1028-CNF (R1)
نویسندگان
زهرا بیات *1، دوست محمد سمیعی2
1گروه آموزش شیمی پردیس نسیبه /دانشکده شهید شرافت
2گروه آموزشی شیمی/دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی میزان به‌کارگیری شیوه فعال در محتوای ترمودینامیک کتاب‌های درسی شیمی دوره متوسطه دوم چاپ 1401 با تکنیک ویلیام رومی و آنتروپی شانون پرداخته است. هدف این تحقیق کاربردی است و مشخص می‌کند که این محتوا تا چه میزان توانسته است در نحوه آموزش ترمودینامیک به فراگیران با ارائه مقوله‌های فعال مؤثر باشد. برای اجرای تحقیق ابتدا محتوای ترمودینامیک در جامعه آماری که شامل 3 کتاب درسی شیمی متوسطه دوم است، شناسایی شد و سپس با تکنیک ویلیام رومی در سه بخش متن، تصاویر و پرسش‌ها در مقوله‌های معین کدگذاری و بررسی شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که روند تغییر ضریب درگیری مقوله‌ها (شاخص میزان فعالیت دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری) در متن، تصاویر و پرسش‌ها به ترتیب 245/0، 33/1، 30/5 است، بنابراین مقوله‌های متن کمتر از حد مطلوب و غیرفعال است، تصاویر مطلوب و فعال هستند و پرسش‌ها به سمت بیشتر از توان فراگیر و غیرفعال است. همچنین بر اساس نتایج حاصل از روش آنتروپی شانون، میانگین بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت مقوله‌های متن غیرفعال بیشتر از فعال بوده، و به نظر می‌رسد این امر به دلیل ناملموس بودن این بخش از مباحث ترمودینامیک است با این وجود در حوزه تصاویر و پرسش‌ها مقوله‌های فعال بیشتر از غیرفعال هستند.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، آنتروپی شانون، روش ویلیام رومی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر