تحلیل محتوای کتاب شیمی پایه دهم بر اساس الگوی مفهومی هدف گذاری برنامه درسی ملی |
کد مقاله : 1031-CNF (R2) |
نویسندگان |
ملیکا نکونام * دبیرشیمی رسمی آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
درس شیمی یکی از قلمروهای حوزه علوم تجربی و از دروس مهم متوسطه دوم است. با توجه به صنعتی شدن جهان و نیاز روز افزون بشر به تولید و مصرف مواد شیمیایی گوناگون و همچنین در خطر قرارگرفتن محیط زیست به دلیل فعالیت های انسان، اهمیت فراگیری علم شیمی دوچندان شده است. در کتاب های درسی از جمله کتاب شیمی تنها علم آموزی مورد توجه نیست بلکه پرورش جنبه های اخلاقی، اعتقادی، عملی و ملی به منظور تربیت نسلی باویژگی های پسندیده مانند عزت نفس، ایمان، جهاد، مسئولیت پذیری، کارآفرینی، حیا ،خود شناسی، حفاظت از محیط زیست، خداشناسی، آگاه به تمدن وعالم به رویدادهای طبیعت از دیگر اهداف مهم کتاب درسی است. تحلیل محتوا بر اساس الگوی هدف گذاری برنامه درسی ملی یکی از انواع تحلیل محتوای کتاب های درسی است که به بررسی ویزگی ها و مولفه های گفته شده در قالب عناصر پنجگانه تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق و عرصه های چهارگانه رابطه با خود، خدا ،خلق و خلقت می پردازد. در این پژوهش کتاب شیمی پایه دهم را بر اساس مولفه های تعریف شده در الگوی هدف گذاری برنامه درسی ملی تحلیل نمودیم و میزان پوشش هر مولفه توسط محتوای این کتاب را معین شده است. بر اساس این پژوهش مشخص شد که در کتاب شیمی پایه دهم عنصر علم بیشتر از سایر عناصر پوشش داده شده و کمترین توجه مریوط به عناصر ایمان و اخلاق است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، الگوی هدف گذاری، برنامه درسی ملی، شیمی دهم، کتاب درسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |