طراحی آزمایش کم هزینه برای آموزش برقکافت محلول سدیم کلرید با غشاء و بدون غشاء مبتنی بر رویکرد کاوشگری
کد مقاله : 1033-CNF (R1)
نویسندگان
معصومه قلخانی *1، زهره احمدی2، محبوبه آقایی چادگانی2
1عضو هیات علمی
2دبیر اموزش و پرورش
چکیده مقاله
با توجه به اینکه مبحث برقکافت یکی از مباحث مهم و دشوار است که مفاهیم انتزاعی را شامل می‌شود، لذا تعداد زیادی از فراگیران در یادگیری آن دچار مشکل و با کج فهمی‌های زیادی مواجه می‌شوند. گستردگی زیاد مبحث برقکافت و کاربردهای متنوع فرآورده‌های آن در زندگی، آموزش به شیوه نوین این موضوع را می‌طلبد. طی سالها رویکردهای بی‌شماری برای اصلاح تدریس و فعالیت‌های مکمل آن تدوین شده است. یادگیری بر اساس کاوشگری و ساخت مفهوم توسط خود فراگیران می‌تواند نقش بسزایی در خلاقیت، نوآوری و ایجاد انگیزه و علاقه در یادگیری آنان داشته باشد. طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد کاوشگریE 5 به دنبال تسهیل یادگیری است. پژوهش حاضر تلاش می‌کند روش اجرای آزمایش‌‌‌‌های کم هزینه با الگوی کاوشگری را در سلول برقکافت بیان کند و به مزایای این شیوه بپردازد. در پایان پیشنهاداتی در زمینه این پژوهش مطرح می‌گردد. با بکارگیری این محتوا برای آموزش می‌توان شاهد یادگیری معنی‌دار و درک عمیق‌تری از موضوع در فراگیران باشیم. نتایج این پژوهش می‌تواند در تدوین برنامه درسی محتوای شیمی کمک کند تا با تدریس الگوی کاوشگری یادگیری مادام العمر صورت گیرد و فراگیران را برای زندگی در جامعه و صنعت آماده سازد.
کلیدواژه ها
طراحی، آموزش، کاوشگری، برقکافت، یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر