مروری بر کج فهمی‌های رایج دانش‌آموزان در آموزش شیمی در متوسطه دوم
کد مقاله : 1048-CNF (R1)
نویسندگان
محمد صالحی اول *
آموزش شیمی، دانشکده تخصصی، پردیس علامه امینی دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران
چکیده مقاله
کج فهمی به هر نوع تصورات باطلی اطلاق می‌شود که باعث به وجود آمدن اعتقادات غیر علمی، مفاهیم درهم، مفاهیم و نظریه‌های ساده و بدون ریشه علمی، مفاهیم غلط یا سوء تفاهم مفهومی می‌شود. کج فهمی‌ها طیفی گسترده از مفاهیم علمی را در بر می‌گیرد. کج فهمی‌ها نه تنها در شیمی، بلکه در سایر رشته‌ها در همه‌ی سطوح مسبّب مشکلات عمده مربّیان علوم، محقّقان علمی، معلّمان و دانش‌آموزان هستند. اگر مفهوم مورد نظر از نظر علمی انتزاعی و از مفاهیم غیرقابل درکی باشد، شناخت کج فهمی‌ها و مقابله با آن‌ها بسیار ضروری‌تر خواهد بود. بر همین اساس در مقاله‌ی حاضر، به موضوع کج فهمی‌های رایج دانش‌آموزان در آموزش شیمی در متوسطه دوم پرداخته شده است. در طراحی و برنامه‌ریزی کلان درسی، باید دغدغه کج فهمی‌های رایج در آموزش علوم پایه و شیمی به صورت شایسته مورد توجه قرار گیرد. برای غالب شدن به پیچیدگی‌های کج فهمی‌های رایج باید پژوهش‌ها و تلاش‌های زیادی انجام گیرد.
کلیدواژه ها
کج فهمی، آموزش شیمی، شیمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر