تحلیل محتوای کتاب شیمی دوازدهم بر اساس مولفه های هویت ملی
کد مقاله : 1049-CNF (R2)
نویسندگان
فاطمه مومنی *
دانشجوی کارشناسی ارشد نانوشیمی، دانشگاه اراک، دبیر آموزش و پرورش شهرستان آشتیان
چکیده مقاله
از مهم‌ترین منابع یادگیری در نظام آموزشی، کتاب‌های درسی هستند و همچنین مواد اصلی برنامه درسی مدارس را تشکیل می‌دهند. کتاب‌های درسی در شکل گیری هویت ملی دانش‌آموزان نقش مهمی ایفا می‌کنند. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل هویت ملی در کتاب شیمی (3) پایه دوازدهم (رشته‌های ریاضی-فیزیک و علوم تجربی) است. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی و کیفی است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل چک لیست در تحلیل محتوا است و واحد تحلیل، مضمون است. مولفه‌های هویت ملی در این پژوهش عبارتند از: نماد، ارزش، میراث فرهنگی، مشاهیر و شخصیت‌ها، وقایع و رویدادها. جامعه آماری کتاب شیمی (3) پایه دوازدهم (رشته‌های ریاضی-فیزیک و علوم تجربی) سال 1401-1402 است. نتایج تحلیل کیفی نشان‌دهنده تاکید بر نمادهای ملی به خصوص الفبای فارسی، توجه به ارزش‌های ملی به ویژه ارزش‌های اجتماعی، توجه به اماکن و بناها در بعد میراث فرهنگی و کم توجهی به مشاهیر و شخصیت‌های معاصر به ویژه شیمی دانان معاصر و کتاب‌های آنان و همچنین وقایع و رویدادهاست. با توجه به نتایج تحلیل کمی در این کتاب 224 مورد به مفهوم هویت ملی اشاره شده است که در بین ابعاد هویت ملی، بعد نمادها با 99/45 درصد از بیشترین فراوانی و مشاهیر و شخصیت‌ها با 44/0 درصد از کمترین میزان فراوانی برخوردارند.
کلیدواژه ها
هویت ملی، تحلیل محتوا، کتاب شیمی (3) پایه دوازدهم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر