نگرشی بر مفاهیم پنهان در ادراک و تدریس شیمی |
کد مقاله : 1050-CNF (R1) |
نویسندگان |
علیرضا خدایی *1، جعفر عظمت2 1دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه، دانشگاه مراغه. ایران/ دبیر شیمی شهرستان چاراویماق، ایران 2گروه علوم پایه پردیس علامه امینی تبریز- ایران |
چکیده مقاله |
شیمی مفاهیم انتزاعی زیادی دارد که دانشآموزان در درک و یادگیری آنها با مشکل مواجه هستند. این مفاهیم مهم هستند زیرا اگر این مفاهیم زیربنایی توسط فراگیران به درستی درک نشوند، مفاهیم یا نظریههای علمی بعدی قابل درک نخواهند بود. بیشتر دانشآموزان در درک مفهومی شیمی مشکل دارند و با وجود تلاش زیاد برای امتحانات شیمی در امتحانات ناموفق هستند. آموزش علوم میکوشد دانشآموزان را به کسب دانش علمی وادار کند. دانش به طور مداوم در حال تحول و توسعه است. افراد معانی و مفاهیم را تغییر میدهند تا با برداشتهای خود از دانش مطابقت داشته باشند. بنابراین، معنا و مفهوم به عنوان محصول نهایی، توانایی شناختی است. از طریق تعامل فرد با موقعیتهای پیچیدهتر، مفاهیم، ایجاد، تقویت، گسترش یا به کلی حذف و متحول میشوند در پژوهش حاضر به بررسی و مرور حول مفاهیم علوم تجربی به ویژه مفاهیم تفهیمی و ادراکی یا کجفهمیهای مفاهیم شیمی پرداخته-شده است همچنین به شرح روشهای تفهیم مفاهیم و کجفهمیهای پیش آمده پرداخته و سپس پژوهش محققان مختلف حول مفاهیم شیمی و دروس علوم پایه مورد بررسی قرار گرفته است و در نهایت پیشنهاداتی در جهت تسهیل در یادگیری مفاهیم انتزاعی شیمی ارائه گردیده است که مثمرثمر خواهد بود. |
کلیدواژه ها |
مفاهیم شیمی، درک شیمی، کجفهمی، یادگیری، آموزش شیمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |