تحلیل محتوای فصل سوم شیمی دهم و ارتباط آن با کتب علوم متوسطه اول |
کد مقاله : 1051-CNF (R1) |
نویسندگان |
زهرا قربانی *1، فاطمه صابری ایرج2، عبدالحکیم پنق3 1دانشجوی رشته آموزش شیمی دانشگاه پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد 2دانشجوی رشته آموزش علوم تجربی، دانشگاه پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد 3گروه شیمی-دانشگاه فرهنگیان-پردیس شهید بهشتی مشهد |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش بررسی ارتباط فصل سوم شیمی دهم با کتاب های علوم تجربی دوره اول دبیرستان میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیل محتوا بوده و جامعه آماری آن، کتابهای علوم تجربی و فصل سوم شیمی دهم است که در سال 1401 به چاپ رسیده است. در این پژوهش اهداف و محتوای آموزشی کتابهای مذکور بررسی و مقایسه شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل، به معلمان شیمی پایه دهم کمک میکند تا از پیشینهی علمی دانش آموزان در ارتباط با فصل سوم شیمی دهم با عنوان " آب آهنگ زندگی" مطلع شوند تا بتوانند متناسب با آن فرایند یاددهی فراگیران را بهبود بخشند. همچنین راهکارهایی جهت بهبود فرایند یادگیری دانش آموزان ارائه شده است. در این پژوهش مشخص شد که بین کتابهای علوم تجربی دوره اول و فصل سوم شیمی دهم ارتباطی وجود دارد که دانستن آن برای تدریس پایه دهم الزامی میباشد. همچنین اگر دانش آموزی مفاهیم درسی کتاب علوم تجربی را به خوبی فرا نگرفته باشد ممکن است در درک و تحلیل مباحث شیمی دچار کجفهمیهایی شده و یادگیری ناقص داشته باشد. |
کلیدواژه ها |
آموزش علوم تجربی، آموزش شیمی، محلول ها، یون ها، آب |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |