بررسی مشکلات و چالشهای یادگیری مفهوم استوکیومتری در دانش آموزان
کد مقاله : 1052-CNF (R2)
نویسندگان
وجیهه پیرهادی تواندشتی سفلی *1، وحید امانی2، اسماعیل اولی3
1گروه شیمی ، دانشگاه فرهنگیان ، تهران ایران
2گروه آموزشی شیمی، مرکز شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3استادیار آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
توانایی حل مسئله به روش استوکیومتری فرآیندی جدایی ناپذیر از شیمی است و تفهیم درست این مبحث، از اهمیت بالایی برخوردار است. در پژوهش حاضر، چالشهای یادگیری استوکیومتری میان تعدادی از دانش آموزان یازدهم تجربی، بررسی شد. در این پژوهش 55 نفر از دانش آموزان با استفاده از پرسشنامه هایی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نمونه گیری به صورت تصادفی انجام گرفت. داده‌ها و اطلاعات حاصل از پرسشنامه ها با روش توصیفی - تحلیلی مورد تحلیل قرار گرفت . مطابق با تحلیلهای انجام شده بسیاری از دانش آموزان درک درستی از استوکیومتری ندارند و آن را روشی پیچیده می دانند. و معتقدند استوکیومتری، فرمول یا مسیر سازماندهی شده مشخصی ندارد و بنابراین ‌نمی توان آن را حفظ ‌کرد. شاید ریشه این طرز تفکر را باید در ارائه راه حلهای متفاوت در هر مسئله استوکیومتری از سوی معلم و عدم درک صحیح دانش آموز از مفاهیم اساسی شیمی دانست. بنابراین پیشنهاد می شود معلمان شیمی قبل از ارائه مسئله، فرصتی برای مرور مفاهیم اساسی را به دانش آموزان بدهند و در حل مسئله به جای ارائه راه حل، از دانش آموزان بخواهند با دانسته های خود مسیر حل را تکمیل نمایند. به این ترتیب به جای به خاطر سپردن مراحل توسط دانش آموزان از مهارتهای شناختی آنها استفاده میشود، به علاوه حل مشکل تصورات نادرست از استوکیومتری نیز میتواند توسط خود دانش آموزان با دقت شناسایی و اصلاح شده و فرآیند یادگیری آنها تسهیل شود.
کلیدواژه ها
تناسب، استوکیومتری، یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر