تحلیل محتوای تصاویر و متن فصل اول کتاب شیمی فنی حرفه ای-کار و دانش براساس روش ویلیام رومی |
کد مقاله : 1053-CNF (R2) |
نویسندگان |
امیرحسین محمدی نجف آبادی *، جواد رفیعی چرمهینی، محمدرضا فراهانی، مجید ملکی نجف آبادی دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، واحد آموزش عالی شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان شهید چمران، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل محتوای فصل اول کتاب شیمی فنی حرفه ای-کار ودانش بر اساس روش ویلیام رومی بود. همچنین، برای رسیدن به نتایج دقیق و قابل اعتماد، کل متن و تصاویر فصل اول (ساختار اتم و مفاهیم پایه شیمی) بررسی شد. این پژوهش از نوع کاربردی و از لحاظ اجرا از نوع توصیفی و تحلیل محتوا بوده و فصل اول کتاب شیمی فنی حرفه ای-کار و دانش چاپ سال 1401 را از حیث توجه به ابعاد متن و تصویر بر اساس تکنیک ویلیام رومی مورد بررسی قرار داده است. فصل اول کتاب شیمی فنی حرفه ای-کار و دانش (ساختار اتم و مفاهیم پایه شیمی) چاپ 1401 شامل20 صفحه است که دارای 138 واحد متن، 30 واحد غیرنوشتاری (تصاویر) است. یافته های پژوهش بیان میکند که شاخص درگیری دانش آموزان با متن کتاب 0/15 و با تصاویر کتاب 0/13 است، به عبارتی متن و تصاویر فصل اول کتاب شیمی فنی حرفه ای-کار و دانش غیر فعال هستند. یکی از مهم ترین دغدغه های مولفان و کارشناسان تهیه و تولید کتب درسی شیمی تغییر رویکرد علوم در سطح جهانی و به روز نگه داشتن محتوای کتب درسی شیمی به گونه ای که کتب درسی بتوانند دانش آموزان را با مهارتها، دانش ها و نگرش هایی درگیر کنند که باعث که موجب تغیر و تحولات زندگی کنونی آنها میشود، لذا اگر متون و تصاویر مورد استفاده در کتب درسی شیمی به گونه ای باشند که باعث جوشش خلاقیت و قوه تفکر دانش آموزان شوند تاثیر بسزایی در یادگیری خواهد داشت. |
کلیدواژه ها |
کتاب شیمی، فنی حرفه ای، کار و دانش، تحلیل محتوا، ویلیام رومی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |