آموزش شیمی مبتنی بر آزمایشگاه |
کد مقاله : 1054-CNF (R2) |
نویسندگان |
آمنه مرادقلی * دبیر آموزش وپرورش |
چکیده مقاله |
استفاده از آزمایش های شیمی برای یادگیری درس شیمی بسیارمهم وکاربردی است وبادیدن وانجام دادن ازمایش توسط خود دانش آموزان مطلب را بهتر وعمیق تریادمیگیرند واین یادگیری چون همراه با علاقه وهیجان هست ماندگارتراست . در این میان آموزش شیمی مبتنی بر آزمایشگاه، به عنوان یکی از روشهای رویکرد جدید تدریس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که در آن معلم به هیچ وجه اقدام به انتقال اطلاعات نمی کند؛ بلکه می کوشد با ایجاد یک موقعیت جدید همراه با ابهام و تحیر دانش آموزان را به تفکر تجسس و پژوهش وادار کند. در این مقاله با اشاره به فلسفه کار آزمایشگاهی و اهداف آن، ازنقش بسیارمهم آموزش شیمی مبتنی بر فعالیتهای آزمایشگاهی در یادگیری موثر یاد می کند که چگونه فرصت دسترسی به تجربیات و آموزشهای زنده را فراهم کرده و از این طریق فراگیر هم، شیمی را با علاقه و انگیزش بیشتر می آموزد و هم به درک خود از مفاهیم شیمی عمق می بخشد. وبااستفاده ازازمایش (رنگ آمیزی با عنصر) اکسایش وکاهش به عنوان یک نمونه دراین مقاله بیان شده است. |
کلیدواژه ها |
رنگ آمیزی با عنصر ، اکسایش وکاهش ، فعالیتهای عملی، علوم تجربی , آزمایشگاه , آموزش اثر بخش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |