بررسی تأثیر روز آزمایشگاه در میزان یادگیری و علاقه مندی دانش آموزان به درس شیمی |
کد مقاله : 1067-CNF (R2) |
نویسندگان |
نیلوفر رستمی *1، فاطمه قربانی2 1مرکز شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان، اصفهان،ایران 2دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روز آزمایشگاه بر فرآیند یادگیری و ایجاد علاقهمندی دانش آموزان دختر رشته تجربی در درس شیمی و آزمایشگاه میباشد. جامعه آماری پژوهش از میان 76 نفر از دانش آموزان دختر رشته تجربی متوسطه دوم مدرسه فرزانگان نادریان شهرستان اصفهان که در نیم سال اول سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودهاند انتخاب شده است. روش اجرای تحقیق بهصورت پیمایشی بوده است که، گروه آزمایش شامل 38 نفر که در آزمایشگاه شرکت کردهاند و گروه کنترل شامل 38 نفر که تجربه آزمایشگاه نداشتهاند میباشد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای محقق ساخته بوده که به دو شکل تستی و تشریحی تهیه گردیده است. در پایان نتیجه آزمون t مستقل،برای مقایسه میانگین نمرات هر فرضیه مشخص کرد، بین میانگین نمره علاقهمندی و درک شیمی دانشآموزانی که در آزمایشگاه شرکت کردهاند و دانشآموزانی که در آزمایشگاه شرکت نکردهاند، تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین میانگین نمره نقش مثبت فعالیتهای تجربی در ایجاد ارتباط میان دانش و مهارت زندگی دانشآموزانی که در آزمایشگاه شرکت کردهاند بهطور معناداری بیشتر است. |
کلیدواژه ها |
روز آزمایشگاه، علاقهمندی به شیمی، درک شیمی، نقش مثبت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |