بررسی معیارهای دبیر شیمی خوب از دیدگاه دانش آموزان
کد مقاله : 1068-CNF (R1)
نویسندگان
منظر جعفری لاطران *1، اسماعیل اولی2، وحید امانی3
1دبیر شیمی، رباط کریم
2استادیار آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان
3گروه آموزشی شیمی، مرکز شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش در واقع بیان دیدگاه دانش آموزان در خصوص دبیر شیمی خوب است که در دو بعد اخلاقی_ رفتاری و هم چنین حرفه‌ای_ تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد. جامعه آماری ما دانش آموزان دختر متوسطه‌ی دوم شهر پرند در سال تحصیلی 1401-1402 هستند و نمونه‌ی ما 120 نفر از دانش آموزان دختر متوسطه‌ی دوم مدرسه‌ی حنانه در شهر پرند هستند که به طور تصادفی انتخاب شدند. از پرسش نامه برای گردآوری اطلاعات استفاده کردیم طبق داده‌ها از دیدگاه دانش آموزان معلم خوب باید با آن‌ها صمیمی باشد، نباید بین دانش آموزان فرق بگذارد، خونسرد و آرام باشد، دانش آموزان را تشویق کند تا در آن‌ها ایجاد شود تا اینکه سرزنش یا تنبیه کند و در نهایت ارتباط نزدیک و خوب با اولیا از دیدگاه دانش آموزان دارای اهمیت زیاد یا خیلی زیاد بوده است و متفق القول بر این عقیده بودند که معلم شیمی خوب در حین تدریس بهتر است مثال‌های روزمره‌ و ملموس در زمینه‌ی موضوع درس بیان کند و یا برای درک بهتر و عینی‌تر موضوع درس آزمایشات ساده برای دانش آموزان انجام دهد.
از دیدگاه دانش آموزان نکات دیگری که برای آنان دارای اهمیت است قدرت و فن بیان قوی یک معلم است و همچنین دانش آموزان تمایل و علاقه‌ی زیادی برای استفاده از فناوری‌های نوین و تولید محتواهای جذاب توسط معلم خصوصا در دوران غیرحضوری شدن مدارس از خود نشان دادند.
کلیدواژه ها
دبیر خوب، شیمی، اخلاقی_رفتاری، حرفه ای_تخصصی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر