طراحی محتوای آموزشی برای موضوع الکتروشیمی با تلفیق دو رویکرد STEM و TPACK
کد مقاله : 1069-CNF (R1)
نویسندگان
مهرانگیز فتحی نیا *1، امیر محمد بهرامی مداح2، حمیده حقیقت3، زهره سرکان4
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان- پردیش فاطمه الزهرا (س)-گروه اموزشی شیمی
2دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
4کارشناس نظارت بر مراکز پیش دبستانی، اداره کل آموزش و پرورش، همدان، ایران
چکیده مقاله
الکتروشیمی یکی از زیر شاخه‌های شیمی می‌باشد که به بررسی واکنش‌های شیمیایی می‌پردازد که در اثر عبور جریان الکتریکی انجام می‌شوند، یا انجام یافتن آن‌ها سبب ایجاد جریان الکتریکی می‌شود. الکتروشیمی همواره یکی از دروس دشوار در دوره دبیرستان شناخته می‌شود و یاددهی و یادگیری آن همواره مشکل بوده است. یکی از دغدغه‌های همیشگی دبیران شیمی آموزش الکتروشیمی بوده است و همواره سعی در ارائه راهکارهایی داشته اند که سبب تسهیل‌ در یادگیری شیمی گردد. در پژوهش حاضر به طراحی محتوای آموزشی در زمینه ی الکتروشیمی با رویکرد STEM (علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی) برای دانشجویان رشته شیمی در مقطع کارشناسی پرداخته شده است که طی آن معلم خود به طراحی محتوای آموزشی و ساخت محتوای دانشی اقدام میکند. همچنین پس از طراحی محتوای آموزشی معلم باید بتواند این طراحی آموزشی را با رویکرد نوین نیز آموزش بدهد یعنی بهره گیری از رویکرد TPACK (دانش محتوایی فناوری آموزشی). رویکردSTEM و TPACK استفاده شده در این پژوهش از روشها و رویکردهای نوین طراحی محتوی آموزشی و تدریس میباشد که استفاده از آنها در تدریس و طراحی یک محتوای آموزشی به یادگیری طولانی مدت و معنادار فراگیران کمک میکند و منجر به کاوشگری و کسب مهارت در فراگیران میشود. با این حال، اجرای موفقیت آمیز چنین رویکردها و راهبردها، مستلزم آن است که معلمان از آنها آگاه بوده و فعالیتهای کلاس را بر این اساس هدایت کنند.
کلیدواژه ها
طراحی محتوا، الکتروشیمی، رویکرد STEM و TPACK، رویکرد تلفیقی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی