اهمیت محتوای شیمی و بیوشیمی در کتب علوم تجربی دوره اول متوسطه
کد مقاله : 1072-CNF (R1)
نویسندگان
افسانه صمدی *
علوم پایه. دانشگاه فرهنگیان تبریز
چکیده مقاله
شیمی یک دانش بنیادی است که عناصر تشکیل‌دهنده ماده، ترکیبات و واکنش‌های آن‌ها و چگونگی برهمکنش میان اتم‌ها و مولکول‌ها را بررسی می‌کند. درواقع شیمی ضمن پیوستگی بسیار نزدیک با علم زیست‌شناسی در جهت افزایش کیفیت زیستن تلاش می‌کند. بر اساس برنامه درس ملی، آموزش علوم تجربی بستری برای کاربرد، عمل و تصرف در طبیعت است و محتوای آن باید ضمن ارتباط با نیازها و علایق و زندگی دانش‌آموزان، زمینه تربیت نسلی مسئولیت‌پذیر، متفکر و خلاق را فراهم نماید. در مطالعه حاضر که یک پژوهش کتابخانه ای بود، بخشی از محتوای آموزشی کتب علوم تجربی دوره اول متوسطه بررسی گردید. طبق نتیجه این مطالعه، محتوای مربوط به رشته شیمی کتب مذکور، ضمن پرداختن به مباحث علمی، کاربردهای شیمی در زندگی را به زیبایی بیان کرده است و متناسب با سن دانش‌آموزان نگرش‌های مطلوبی من‌جمله ایجاد رفتارهای مناسب در جهت مراقبت از محیط‌زیست و ایجاد نگرش‌های مطلوب برای تغذیه صحیح را بیان کرده است. آموزش تلفیقی شیمی و زیست‌شناسی می‌تواند منجر به افزایش توان و بازده یادگیری دانش‌آموزان گردد.
کلیدواژه ها
افزایش بازده یادگیری، آموزش تلفیقی، برنامه درس ملی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر