تحلیل محتوای مباحث شیمی از کتاب علوم تجربی پایه هفتم سال-تحصیلی 1401-1400 به روش ویلیام رومی
کد مقاله : 1074-CNF (R2)
نویسندگان
عذرا فیضی *، حاتم احمدی
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی مباحث شیمی کتاب جدید‌التألیف علوم تجربی پایه هفتم در سال‌تحصیلی 1401_1400 بر اساس روش ویلیام رومی است. جملات و تصاویر‌ مباحث شیمی کتاب علوم تجربی پایه هفتم تا چه اندازه به صورت فعال تدوین شده‌است؟ این پژوهش به روش تحلیل محتوای کمی و روش آماری توصیفی انجام ‌شد. جامعه‌ی مورد مطالعه در این پژوهش، بخش شیمی کتاب جدیدالتألیف علوم تجربی پایه هفتم سال تحصیلی 1401-1400 بود. نتایج مطالعه نشان داد که شاخص درگیری برای جملات متون شیمی درکتاب علوم تجربی پابه هفتم در بازه‌ی ۵4/۰ و برای تصاویر این متون در بازه‌ی مناسب06/1 بدست آمد. باتوجه به اینکه ضرایب درگیری مطالب شیمی این کتاب به عدد 5/0 نزدیک و با عدد 5/1 فاصله بیش‌تری دارد، و از طرف دیگر برای بهبود کیفیت آموزش علوم باید محتوای آن به گونه‌ای طراحی شود که دانش‌آموزان به سمت درک مطلب هدایت شوند، لذا مطالب تألیف‌شده این کتاب به طور نسبی به صورت فعال تالیف شده‌است، اما با وضع مطلوب فاصله دارد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا ، کتاب علوم هفتم ، مباحث شیمی ، روش ویلیام رومی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر