ارزشیابی مفهوم اسید و باز به شیوه عملکردی در موقعیت شبیه‌سازی شده، مورد مطالعه: دانش‌آموزان پایه دوازدهم شهرستان سوسنگرد
کد مقاله : 1078-CNF (R1)
نویسندگان
زکیه اکرمی *1، الهه خواجه2، فاطمه زاده اریفی2، مهسا عرب زاده2
1گروه علوم پایه-دانشگاه فرهنگیان-پردیس فاطمه زهرا اصفهان
2مرکز شهید رجایی اصفهان
چکیده مقاله
به دنبال تغییر برنامه‌ها و رویکردها در تألیف کتب درسی و به تبع آن تغییر در روش‌های یاددهی-یادگیری لازم است جهت دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده، تغییری در شیوه‌های ارزشیابی نیز صورت پذیرد. در این پژوهش توانایی اجرای آزمون عملکردی در موقعیت شبیه‌سازی شده در برآورده کردن انتظارات معلم از دانش‌آموزان پایه دوازدهم در مفهوم اسید و باز و بروز پاسخ‌های خلاقانه مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه دوازدهم رشته‌های تجربی و ریاضی شهرستان سوسنگرد بودند که 26 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری و به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌های پژوهش، آزمون محقق ساخته حاوی شش موقعیت شبیه‌سازی شده و فهرست وارسی مبتنی بر اصول و مولفه‌های الگوی خلاقیت پلسک می‌باشد. روایی سوالات آزمون توسط یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و یکی از دبیران شیمی تأیید گردید. ضریب پایایی توافق در همسانی کدگذاری با استفاده از آزمون هولستی برابر 82 درصد به‌دست آمد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد این شیوه ارزشیابی می‌تواند انتظارات معلم را به میزان 8/77 درصد برآورده سازد اما تأثیر چندانی در بروز پاسخ‌های خلاقانه دانش‌آموزان نداشته است.
کلیدواژه ها
ارزشیابی عملکردی، اسید و باز، انتظارات معلم، خلاقیت، موقعیت شبیه‌سازی شده
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر