آموزش شیمی با الگوی اکتشافی برونر برای دانش آموزان متوسطه اول |
کد مقاله : 1079-CNF (R1) |
نویسندگان |
معصومه قلخانی *1، زهرا احمدی2، زهره احمدی2 1عضو هیات علمی 2دبیر اموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
تدریس عناصر شیمیایی برای دبیران و یادگیری آن توسط دانش آموزان همواره یکی از مباحث چالش انگیز بوده است. شناخت عناصر شیمیایی نقش مهمی در یادگیری مفاهیم شیمیایی دارد. در تحقیق حاضر محتوی علمی با کاربرد تکنیک تحلیل محتوا برای آموزش عناصر مبتنی بر دیدگاه اکتشافی برونر در برنامه درسی طراحی شد. روش تحقیق از نوع کاربردی توصیفی میباشد. فعالیتهای سرگرم کنندهای شامل شهرک عناصر و نوشتن نام شیمیایی شخصی طراحی گردید تا باعث ترقیب دانش اموزان در یادگیری موثر عناصر شود. نتایج تحقیق نشان داد که انجام فعالیتهای سرگرم کننده به روش اکتشافی برونر، علاوه بر تثبیت یادگیری و افزایش میزان ماندگاری مفاهیم آموخته شده، سبب ایجاد علاقه، کنجکاوی و کسب مهارتهای کاربردی در زندگی روزمره میشود و زمینههای نوآوری، خلاقیت و تفکر انتقادی را در دانش آموزان فراهم میکند. این محتوا به طور کلی باعث بهبود نگرش به روش اکتشافی عناصر شیمیایی و در کل شیمی، به جز نگرش به علاقه به کلاس های تکمیلی، در دانش آموزان دوره اول متوسطه شد. |
کلیدواژه ها |
طراحی محتوا، کتاب درسی، رویکرد اکتشافی، نظریه برونر، یادگیری عنصرهای شیمیایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |