آسیب شناسی فرایند تدریس شیمی دهم
کد مقاله : 1080-CNF (R3)
نویسندگان
مریم اصدق جهرمی *
دبیر شیمی آموزش و پرورش ناحیه ۲ شیراز دبیرستان شهیدان پژمان
چکیده مقاله
با توجه به تغییر مقطع دانش‌آموزان از نهم به دهم و تغییر شرایط جسمی و روحی آنها و نیز تخصصی شدن دروس، فرایند تدریس در این پایه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در طول تدریس شیمی دهم از جانب دبیران و نیز دانش‌آموزان به عنوان یادگیرنده، مشکلاتی وجود دارد که با شناخت و حل آنها می‌توان کلاس را برای دانش‌آموزان جذاب‌تر نمود و یادگیری را در آنها افزایش داد. در این پروژه سعی شده است مشکلاتی که دبیران در تدریس شیمی دهم با آن روبرو هستند و نیز مواردی که دانش‌آموزان پایه دهم در تدریس معلم مشکل دارند بررسی کرده و برای هر یک با توجه به مستندات راهکارهایی در نظر گرفت. اساس این پژوهش تهیه پرسشنامه‌های مجزا برای دبیران پایه دهم و نیز دانش‌آموزان دهم است که موارد چالش‌برانگیز در هر پرسشنامه بررسی شده است. در نهایت با توجه به‌ بررسی نتایج برای این حجم آموزشی کتاب جهت تدریس شیمی دهم، پیشنهاد می شود ساعت بیشتری در نظر گرفته شود تا با توجه به نیاز این گروه سنی برای ایجاد رابطه عاطفی با معلم، بتوان بستر گفتگوی بیشتری را در کلاس فراهم کرد و جهت مشارکت فعال آن‌ها در تدریس نیز به ارائه روش‌های نوین پرداخت تا یادگیری در آنها عمیق شود.
کلیدواژه ها
ارتباط عاطفی، یادگیری، تدریس شیمی، دانش‌آموزان دهم، مشارکت فعال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر