روش یادگیری مبتنی بر پروژه در آموزش علوم پایه |
کد مقاله : 1081-CNF (R1) |
نویسندگان |
ناصر کریمی *1، حسین واحدی2، زینب شجیع3 1هیات علمی 2استاد یار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان 3دانشجوی دکترای اختر فیزیک دانشگاه تبریز |
چکیده مقاله |
استفاده از روش های تدریس مناسب و کارا می تواند فرایند آموزش را تسریع و عمیق تر نماید. این تحقیق با هدف معرفی روش یادگیری مبتنی بر پروژه در آموزش علوم پایه به دانش آموزان و دانشجویان صورت گرفته است. روش تحقیق حاضر از نوع مرور ادابیات پژوهشی است. پژوهش های صورت گرفته در بین سال های 2000 تا 2022 در حوزه یادگیری مبتنی بر پروژه بویژه در آموزش شیمی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که استفاده از روش یادگیری مبتنی بر پروژه عملکرد تحصیلی را بهبود بخشد. همچنین در انگیزش تحصیلی، ایجاد همدلی، رفتار گروهی تاثیرات مثبت بارزی دارد. یادگیری با این روش به دلیل مشارکت فعالانه دانشجویان و دستیابی به پاسخ با تلاش خود دانش آموزان و دانشجویان ماندگاری بالایی دارد. در این روش، مشارکت بالای فراگیران، موجب ایجاد رضایت درآنان می شود. آنها میتوانند مهارت حل مسله یادگرفته در آن را به زندگی واقعی پیوند دهند. با این حال آموزش به این روش نیازمند مشارکت بیشتر معلمان در طراحی پروژه های آموزشی بر اساس محتوای دروسعلوم پایه و تهیه ابزارها و آماده سازی زیرساخت های در مدرسه و مشارکت بالای فراگیران است. استفاده از روش یادگیری مبتنی بر پروژه در کلاس درس علوم پایه، به معلمان و اساتید دانشگاهی توصیه می شود. |
کلیدواژه ها |
روش تدریس، یادگیری مبتنی بر پروژه، آموزش علوم پایه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |