مدلهای دیداکتیک در خدمت آموزش شیمی |
کد مقاله : 1084-CNF (R1) |
نویسندگان |
مهشید گلستانه * گروه شیمی- دانشگاه فرهنگیان- تهران- ایران |
چکیده مقاله |
مدلهای دیداکتیک برای نشان دادن تصمیمات و اقداماتی که مربیان شیمی در مورد چرایی، چیستی، چگونگی و زمان تدریس محتوای خاص یا اجرای یک فعالیت آموزشی خاص انجام میدهند، بکار میروند؛ بنابراین برای مربیان شیمی بسیار مهم است که انواع مدلهایی را که کارشان را هدایت میکنند، بشناسند و در مورد آنها تأمل کنند. از این رو در این مقاله سعی شده است تعدادی از مدلهای آموزشی که بیشتر مبتنی بر سهگانههای شیمی (چه، چرا و چگونه) و (معلم، فراگیر و محتوا) هستند معرفی گردد و کاربرد آنها در آموزش شیمی مورد بررسی، توصیف، تحلیل قرار گیرد. مدلهایی که در این مقاله بررسی شده است شامل مدلهای مبتنی بر محتوا، مدلهای مبتنی بر مرتبط بودن، مدلهای مبتنی بر توالی، مدلهای مبتنی بر رویکرد، مدلهای مبتنی بر برنامه درسی، مدلهای مبتنی بر تحلیل و بازتاب است. بررسی این نوع مدلها توجه و اقدامات ما را هنگام طراحی برنامههای درسی، برنامهریزی برای آموزش یا ارزیابی فرآیند یادگیری را جهتدهی میکند. این مدلهای آموزشی از اجرای شیوههای آموزشی مبتنی بر تحقیق پشتیبانی میکنند و برای توسعه حرفهای مربیان مفید هستند. |
کلیدواژه ها |
مدلهای دیداکتیک، آموزش شیمی، برنامه درسی، توسعه حرفهای |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |