مروری برنظریه های اهداف شناختی در آموزش شیمی |
کد مقاله : 1086-CNF (R2) |
نویسندگان |
سارا باصری * دانشگاه فرهنگیان تهران شهید شرافت |
چکیده مقاله |
از شیمی به عنوان یک دانش بنیادی یاد میشود؛ زیرا که مفاهیم آن درک سایر زمینههای علمی چه در سطح پایه و چه در سطح کاربردی را میسر میکند. از اینرو شیمی علمی گسترده است که هم دربرگیرنده ی مباحث مفهومی و هم مباحث محاسباتی است، همین موضوع سبب تمایز آموزش آن با سایر علوم است . در فرآیند آموزش و ارزشیابی شیمی باید به تمام سطوح شناختی متناسب با آن توجه کرد. این موضوع سالها توسط محققان این رشته مورد بحث و پژوهش قرار گرفته است. امروزه در طبقه بندی اهداف آموزشی عمدتا طبقه بندی بلوم شناخته شده است و طبقه بندی منحصر به علم شیمی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش با استناد به منابع معتبر، به صورت مروری نظریات متعددی در طبقه بندی اهداف شناختی منحصر به علم شیمی معرفی شده است ، همچنین اهداف و حیطه های شناختی این طبقه بندی ها شرح داده شده است . نتایج این پژوهش نشان می دهد که میتوان با استفاده از اهداف شناختی منحصر به علم شیمی تا حد زیادی آن را بصورت مفهومی و کاربردی آموزش داد و فرآیند ارزشیابی را به منظور یادگیری بکار برد. روش مطالعاتی این پژوهش استفاده از مقالات و کتب نظریه پردازان معتبر بوده است که جامع ترین آنها را کنار هم گردآوری کرده ام. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی، ارزشیابی در آموزش شیمی ، آموزش شیمی ، اهداف شناختی آموزش شیمی ، طبقه بندی اهداف شناختی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |