مطالعه کیفی فرآیند بیانگیزگی تحصیلی با استفاده از شیوه نظریه داده بنیاد (مورد مطالعه: دانشجومعلمان علوم پایه) |
کد مقاله : 1087-CNF (R1) |
نویسندگان |
صمد حسینی صدر *1، داود قاسم زاده2 1استادیار دانشگاه قرهنگیان 2گروه علوم تربیتی- دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
یکی از مسایلی که نظام آموزش عالی با آن مواجه هست، بیانگیزگی تحصیلی دانشجویان میباشد که عملکرد تحصیلی را تحت تاثیر قرار میدهد تا جایی که به دغدغه بسیاری از پژوهشگران و محققان و سیاستگذاران نظام آموزشی تبدیل شده است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر مطالعه علل بیانگیزگی تحصیلی در بین دانشجو معلمان علوم پایه میباشد. در پژوهش حاضر از رویکرد نظریه داده بنیاد که یک شیوه پژوهش کیفی است، بهره گرفته شده است و با 20 نفر از دانشجو معلمان پردیس علامه امینی تبریز به روش نمونهگیری هدفمند مصاحبه عمیق صورت گرفته است. تحلیل دادهها براساس کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شده است. یافتهها نشان داد که از نظر دانشجویان هشت مقوله محوری عدم تنوع در شیوههای تدریس، فراگیری سبک زندگی تکنولوژی محور، نامطلوبیت کیفیت خدمات دانشگاهی، گرایش به ارزشهای مادی، تضمین آینده شغلی، ضعف سرمایه اجتماعی دانشگاهی، نبود بالندگی دانشجویی، کم توجهی یا بیتوجهی به زیرساختهای بالندگی دانشگاه فرآیند بیانگیزگی تحصیلی دانشجو معلمان را تفسیر میکنند. |
کلیدواژه ها |
بی انگیزگی تحصیلی، سبک زندگی فناوری محور، تضمین آینده شغلی، ضعف سرمایه اجتماعی دانشگاهی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |