تحلیل محتوای بخش‌های مربوط به مبحث شیمی کتاب علوم تجربی پایه ششم تالیف سال 1400 به روش ویلیام رومی
کد مقاله : 1091-CNF (R1)
نویسندگان
داریوش شرفی *1، حسین حیدری2، سید علی موسوی مرام3، حمید گلبختی3
1گروه آموزش شیمی- دانشگاه فرهنگیان -تهران - ایران
2گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان تهران
3گروه شیمی دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به تحلیل محتوای مبحث شیمی در کتاب علوم تجربی ششم ابتدایی می‌پردازد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و به روش ویلیام رومی است. جامعه آماری شامل دو فصل دوم و سوم کتاب علوم تجربی ششم ابتدایی است که به مبحث شیمی می‌پردازند و نمونه آماری کل جامعه آماری را شامل می‌شود. با توجه به شیوه تحلیل محتوا ویلیام رومی، واحد تحلیل در این پژوهش متن، تصویر و فعالیت‌های دروس دوم و سوم تعیین شده که میزان فعال بودن این موارد را در این پژوهش بررسی می‌کنیم. در شیوه ویلیام رومی برای تحلیل و اندازه‌گیری میزان فعال بودن هر کدام از بخش‌های متن، تصویر و فعالیت، از مقوله‌های فعال، غیرفعال و خنثی استفاده می‌شود که با تقسیم مقوله‌های فعال بر مقوله‌های غیرفعال ضریب درگیری به دست می‌آید. در صورت قرار گرفتن این عدد در محدوده (0.4) تا (1.5) آن بخش به عنوان محتوای مطلوب درنظرگرفته می‌شود. نتایج حاصل از تحلیل محتوا به روش ویلیام رومی نشان می‌دهد که میزان ضریب درگیری در دو درس دوم و سوم علوم ششم در بخش متن (0.3) است که نشان دهنده غیرفعال بودن این بخش است. در زمینه تصاویر ضریب درگیری عدد (0.63) را نشان می‌دهد که وضعیت مطلوب را می‌رساند. در بخش فعالیت‌ها ضریب درگیری (28) به دست آمد که نشان‌دهنده فعال کردن بیش از حد توان دانش‌آموزان در این بخش است.
کلیدواژه ها
کتاب درسی، تحلیل محتوا، روش ویلیام رومی، مقطع ابتدایی، علوم تجربی ششم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی