بررسی چالش‌های برگزاری دوره‌های کارورزی آموزش شیمی بصورت مجازی از منظر اساتید راهنما
کد مقاله : 1096-CNF (R1)
نویسندگان
امیرحسین چشمه خاور *1، مجید افشاری2، حمیدرضا کاشفی3
1گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران
2گروه فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران
3گروه ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران
چکیده مقاله
اگرچه خطرات کووید کاهش یافته است، اما شیوع سایر بیماری‌های همه‌گیر جدید در آینده امکان‌پذیر است، که این موضوع توجه بیشتر به دوره‌های آنلاین و ارتقای آن‌ها و برطرف کردن نقایص این دوره‌ها را طلب می‌کند. مطالعه حاضر به بررسی چالش‌های اجرای دوره‌های کارورزی آموزش شیمی بصورت مجازی و بیان راهکارهای عملی برای اجرای آن می-پردازد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در چارچوب رویکرد ﮐﯿﻔﯽ و با استفاده از روش پدیدار شناسی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪاﺳﺖ. بر اساس نمونه گیری هدفمند 15 استاد راهنما که تجربه کارورزی به‌صورت حضوری و مجازی را داشتند در این تحقیق مشارکت داشته اند. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد. بهبود کارایی پلتفرم‌های آنلاین، افزایش تعامل بین استاد راهنما و معلم‌راهنما، کاهش تعداد فعالیت‌ها، استفاده از سایر روش‌های ساخت‌گرایی دارای تطابق بیشتر با آموزش آنلاین، آشناکردن دانشجومعلمان با راهبردهای مناسب تدریس، طراحی واحد یادگیری، و تولید محتوای مناسب برای فضای مجازی از مواردی بودند که برای بهبود اجرای فعالیت‌های آموزشی بصورت مجازی در فرایند اقدام‌پژوهی و درس‌پژوهی پیشنهاد داده‌ شد.
کلیدواژه ها
کارورزی، آموزش مجازی، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر