استفاده از الگوی تدریس 5E برای آموزش واکنش‌های اکسایش و کاهش
کد مقاله : 1097-CNF (R1)
نویسندگان
امیرحسین چشمه خاور *
گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران
چکیده مقاله
یکی از اهداف اصلی آموزش و پرورش در زمینه آموزش علوم ایجاد توانایی کاووشگری، آفرینندگی و ابتکار در دانش‌آموزان است. رشد این توانایی‌ها تنها از طریق روش‌های تدریس فعال میسر است. یکی از الگوهایی که می‌تواند نگرش علمی را در دانش‌آموزان پرورش دهد و راه‌های کشف مسائل را بیاموزد، الگوی ساخت‌گرایی‌ است. رویکرد آموزش مبتنی بر ساخت‌گرایی رویکردی است که دانش‌آموزان را در فرآیند یادگیری قرار می‌دهد و چنانچه این روش به درستی طراحی واجرا گردد این توانایی را دارد که در دست یابی به مهارت‌های شناختی از قبیل تفکر خلاق و استدلال علمی نقش مهمی ایفا کند. در این مقاله با استفاده از الگوی تدریس ساخت-گرایی 5E به آموزش مفهوم واکنش‌های اکسایش-کاهش از کتاب شیمی دوازدهم می‌پردازیم. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که درس شیمی با توجه به ماهیت تجربی، پژوهشی و آزمایشگاهی‌ای که دارد پتانسیل و کارایی بالایی برای به کار بستن الگوی 5E دارد. در این رویکرد فراگیران با اشتیاق و انرژی در امر یادگیری مشارکت می‌کنند و مجموع فعالیت‌های انجام شده باعث افزایش کاووشگری و خلاقیت آن‌ها می‌شود.
کلیدواژه ها
ساخت گرایی، الگوی تدریس 5E، روش تدریس فعال، الکتروشیمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر