بررسی تأثیر انجام آزمایش بر یادگیری واکنشپذیری عناصر شیمیایی در درس شیمی دانش آموزان پایه یازدهم |
کد مقاله : 1098-CNF (R2) |
نویسندگان |
فاطمه علیزاده *1، طوبی علیزاده2 1دبیر /آموزش و پرورش باخرز 2کارشناس ارشد آموزش شیمی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش، "بررسی تاثیر انجام آزمایش بر یادگیری واکنش پذیری عناصر شیمیایی در درس شیمی دانشآموزان پایه یازدهم شهرستان باخرز می باشد." پژوهش به صورت نیمه تجربی با دو گروه کنترل و آزمایش با اجرای پیشآزمون و پسآزمون انجام گرفته است. جامعهی آماری پژوهش را 170 نفراز دانش آموزان دختر دبیرستان های شهرستان باخرز در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تشکیل داده که ۳۰ دانش آموز به عنوان نمونهی در دسترس انتخاب شدند. ابزاراندازه گیری، آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته است. روایی آزمون پیشرفت تحصیلی به روش روایی صوری و محتوایی توسط چند تن از اساتید و دبیران مجرب شیمی بررسی و تأیید شد. پایایی آزمون پیشرفت تحصیلی با استفاده از نرمافزار spssبا روش آلفای کرونباخ 75/0 دست آمد که بیانگر پایایی مناسب آزمون بوده است. پس از همسان سازی، دانشآموزان بر اساس نمرات شیمی ترم قبل آنها به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 هفته (8 جلسه ۹۰ دقیقهای) در درس شیمی با روش انجام آزمایش و گروه کنترل با روش تدریس سنتی آموزش داده شدهاند. پس از این مدت از هر دو گروه آزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش آماری آزمون t انجام شد. نتایج تحقیق به طور کلی نشان داد که در سطح اطمینان 95% میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی آزمون گروه آزمایش و کنترل با یکدیگر تفاوت معنیداری دارد و میزان یادگیری دانشآموزان در روش مبتنی بر آزمایش، بیشتر است. |
کلیدواژه ها |
آزمایش، یادگیری، پیشرفت تحصیلی، آموزش شیمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |