رویکرد یادگیری مبتنی بر پژوهش؛ نگاهی نو به آموزش علوم پایه |
کد مقاله : 1099-CNF (R1) |
نویسندگان |
ناصر کریمی *1، حسین واحدی2 1استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان تبریز 2استاد یار گروه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
رویکردهای زیادی برای آموزش علوم وجود دارد و از میان آنها رویکرد یادگیری مبتنی بر پژوهش از حمایت قابل توجهی از سوی مربیان علوم برخوردار است. یک آموزش خوب اساساً باید ترکیبی خردمندانه از رویکردها باشد که رویکرد یادگیری مبتنی بر پژوهش یکی از آنهاست. این پژوهش با هدف معرفی روش یادگیری مبتنی بر پژوهش در آموزش علوم پایه بویژه رشته شیمی، به دانش آموزان و دانشجویان صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر از نوع مرور ادابیات پژوهشی است. پژوهش های صورت گرفته در حوزه یادگیری مبتنی بر پژوهش، بویژه در آموزش شیمی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که یادگیری با استفاده از روش یادگیری مبتنی بر پژوهش، به فعالیتهای دانش آموزان اشاره دارد که در آنها دانش و درک ایده های علمی و همچنین درک چگونگی مطالعه دانشمندان جهان طبیعی را توسعه می دهد. در رویکرد مبتنی بر پژوهش، دانش آموزان یاد میگیرند که ایده ها و توضیحاتی در مورد پدیده های خاص فرمول بندی کنند و سپس تحقیقات ساده ای را برای آزمایش ایده های خود انجام دهند. استفاده از روش یادگیری مبتنی بر پژوهش، عملکرد تحصیلی را بهبود بخشده و همچنین در انگیزش تحصیلی و هیجانهای تحصیلی تاثیر بارزی دارد. به دلیل مشارکت فعالانه دانشجویان و دستیابی به پاسخ با تلاش خود دانش آموزان و دانشجویان، ماندگاری بالایی دارد. |
کلیدواژه ها |
روش تدریس، یادگیری مبتنی بر پژوهش، آموزش علوم پایه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |