تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری شیمی..
کد مقاله : 1100-CNF (R3)
نویسندگان
ساناز قهوچیان *
دانشگاه تبریز
چکیده مقاله
درعصر حاضر فناوری اطلاعات و ارتباطات( ICT) بر ابعاد گوناگون بشر تأثیر گذاشته است، چنانچه تأثیرات این علم بر دروس علوم پایه نیز مشهود است. درس شیمی از دروسی است که درک مفاهیم آن از دید دبیران و دانش آموزان دشوار است. به دلیل ویژگی آزمایشگاهی و کاربردی نبودن این درس، قابلیت بالایی برای ارائه مفاهیم، با شبیه سازی و پویانمایی رایانه‌ای دارد. بسیاری از مفاهیم مانند: حرکت مولکول‌های گاز، ساختار مولکولی ترکیبات و... را می‌توان با شبیه‌سازی رایانه‌ای قابل ارائه کرد. به منظور بهبود فرایند یاددهی- یادگیری در هر زمینه علمی، باید متناسب با هر موضوع، بهترین شیوه‌ها به کار برده شوند تا حرفه آموزش و تعلیم نیز به موازات توسعه علمی در هر رشته، همواره به روز، جذاب و کارآمدتر گردد. هدف استفاده از ( ICT) در فرایند برنامه ریزی درسی، افزایش کیفیت آموزش و یادگیری است. این مقاله تلاش دارد با بیان نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه تعلیم و تربیت، به بررسی جایگاه و تاثیر این پدیده بر روی برنامه درسی و بیان مزایا و معایب آن بپردازد و با آوردن نمونه‌هایی از فناوری‌های نوین، کاربردهای آموزشی آن‌ها در آموزش شیمی بررسی نماید. روش مورد مطالعه، جستجو در پایگاه‌های اطّلاعاتی و بررسی مقاله‌ها و نیز کتاب‌های مرتبط با آموزش شیمی می‌باشد. از اهم نتایجی که درضمن این پژوهش بدست آمده، می‌توان به این مهم اشاره کرد که همانگونه که فناوری اطلاعات و ارتباطات در بسیاری از فرایندها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حوزه آموزش و پرورش نیز استفاده از این فناوری‌ها امری اجتناب ناپذیر است.
کلیدواژه ها
یادگیری فعال، تکنولوژی آموزشی، فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، آموزش و پرورش، شیمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر