کج فهمی های رایج مفاهیم شیمی در کتاب های علوم تجربی در دوره متوسطه اول |
کد مقاله : 1103-CNF (R2) |
نویسندگان |
میلاد دل انگیز *1، هادی محمدپوریوسفی2 1دانشجو کارشناسی ، دانشگاه فرهنگیان علامه امینی، تبریز، ایران 2دانشجو کارشناسی ، دانشگاه فرهنگیان علامه امینی ، تبریز ، ایران |
چکیده مقاله |
مشاهده ها و توضیحات دانش آموزان نشان می دهد که دانش آموزان در درک برخی مفاهیم ساده شیمی در علوم تجربی با دشواری هایی مواجه هستند. یافتههای مقاله نشان می دهد که کج فهمی های واژگانی و مفهومی شایع ترین کج فهمی ها در آموزش شیمی هستند. عمدهترین این کج فهمی ها عبارتند از: همسان انگاری وزن و جرم ، در نظر گرفتن ترکیب یونی به صورت ترکیب مولکولی، تعریف فرآورده ها و نقش کاتالیزگر در واکنش، کج فهمی هایی در مورد ویژگی های گازها و مایعات، مفهوم اتم و نوع حرکت الکترونی داخل اتم، مفهوم چگالی و ... . در مجموع نتایج پژوهش بیانگر این است که دانش آموزان و معلمان مناطق مختلف در تدریس علوم تجربی با این نوع کج فهمی ها و راه حل های رفع آنها درگیر هستند. توصیه ای که در جهت اصلاح کج فهمی می توان داد این است که در هنگام طراحی مطالب آموزشی و فعالیت های کلاسی این خطاها در نظر گرفته شود و با استفاده از ابزارها و منابع موجود در جهت رفع کج فهمی ها اقدام شود. |
کلیدواژه ها |
کج فهمی، دانش آموزان، آموزش شیمی، آموزش علوم تجربی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |