بررسی کج فهمی های رایج دانش آموزان پایه دهم در مورد مفاهیم پایه درس شیمی دوره دبیرستان
کد مقاله : 1112-CNF (R1)
نویسندگان
فاطمه رحمتی حسن آبادی *1، معصومه پایدار2
1دبیر شیمی/متوسطه دوم صالحه شهرستان صالح آباد
2دبیر شیمی/ متوسطه دوم فاطمیه شهرستان کلات نادری
چکیده مقاله
در این مقاله رایج ترین کج فهمی های دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در خصوص مفاهیم اساسی شیمی پایه دهم که از جمله آن ها عبارتند از : ساختار اتم و توجیه طیف نشری-خطی اتم هیدروژن، نوع پیوندها و ماهیت آن ها، بررسی شده است. این مقاله طی بررسی های انجام شده و تجربیات پژوهشگر و مطالعات انجام شده در مورد هر یک مفاهیم اساسی شیمی می باشد. برای کسب نتایج بهتر، دانش آموزان پایه دهم تجربی منطقه صالح آباد خراسان رضوی را در در نظر گرفته و به منظور شناسایی کج فهمی ها پرسش نامه ای در مورد هر موضوع طراحی و استفاده گردید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که دانش آموزان این مقطع در درک مفاهیم ذکر شده دچار کج فهمی شدند که می تواند زنگ خطری برای آموزش شیمی محسوب شود. تشخیص و بیان این کج فهمی ها باعث به چالش کشیدن دانش آموزان شده و از انباشته شدن و تداخل در یادگیری های بعدی جلوگیری می کند و راه را برای برای کیفیت بخشی تدریس و منابع درسی هموارتر می سازد.
کلیدواژه ها
کج فهمی، شیمی، پایه دهم، ساختار اتم، طیف نشری هیدروژن، نوع پیوند
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر