کج فهمیهای رایج در پیوندهای شیمیایی |
کد مقاله : 1115-CNF (R2) |
نویسندگان |
الهه حبیب زاده *1، بهار فتوت2، شقایق مجدی3 1دبیر شیمی پژوهشسرای ابوعلی سینای خواجه 2دانش آموز پژوهشسرای ابوعلی سینای خواجه 3دانش آموز پژوهشسرای ابوعلی سینا |
چکیده مقاله |
بسیاری از مفاهیم در شیمی انتزاعی هستند. ساختار اتمی، پیوند میان اتمها، یونها و ... همگی مسائل تقریبا بنیادی هستند و اکثر دانش آموزان در فهم این موارد دچار کج فهمی میشوند. کج فهمیها به عنوان تصورات پیش پنداشته، اعتقادات غیر علمی، نظریههای ساده و بیتکلف، مفاهیم غلط یا سوءتفاهم مفهومی میباشد که یکی از مهمترین عواملی است که مانع یادگیری معنی دار و دائم دانش آموزان میشود. در نتیجه برای معلمان ضروری است که از این کج فهمیها اطلاع داشته باشند تا در فهم عمیق مطالب دانشآموزان را یاری کنند. در راستای بررسی کج فهمیهای مربوط به پیوندهای شیمیایی پژوهشی در بین سی و هشت نفر از دانشآموزان رشته تجربی(هر سه پایه) مدرسه الزهرا انجام شد. بررسیها نشان داد که دانشآموزان در فهم پیوند یونی و کوالانسی و همچنین طبقه بندی پیوندهای شیمیایی دارای کج فهمی هستند. به عنوان مثال گمان میکنند به تعداد الکترونهای از دست داده یا گرفته شده، پیوند یونی برقرار میشود و کج فهمیهایی از این دست که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. |
کلیدواژه ها |
پیوند شیمیایی، کج فهمی، یونی، کوالانسی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |