مطالعه و شناسایی کج فهمی‌های دانش آموزان دوره متوسطه اول درباره حالات فیزیکی ماده
کد مقاله : 1116-CNF (R1)
نویسندگان
simin nadri *1، اسماعیل اولی2، وحید امانی3
1دبیرعلوم تجربی شهرستان پردیس
2دانشیار مرکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی تهران
3گروه آموزشی شیمی، مرکز شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف ارزیابی میزان درک دانش آموزان در ارتباط با حالات فیزیکی ماده و ویژگیهای ذرات سازنده مواد شامل چگالی، شکل، اندازه، فاصله بین ذرات و حرکت ذرات سازنده مواد در حالات فیزیکی مختلف به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش دختران متوسطه اول شهرستان پردیس و نمونه آماری پژوهش شامل 129 نفر از دانش آموزان دختر هفتم و هشتم دبیرستان دخترانه حکمت شهرستان پردیس بودند. از این تعداد ۷۶ نفر کلاس هفتم و ۵۳ نفر کلاس هشتم بودند. به منظور گردآوری اطلاعات در مورد وضعیت دانش آموزان از نظر درک و برداشتهای اشتباه آنها پرسش نامه‌ای مشتمل بر 5 سوال تشخیصی چهار گزینه‌ای در ارتباط با حالات فیزیکی ماده طراحی شد و در اختیار آنها قرار گرفت. به منظور استخراج کج‌فهمی‌های احتمالی دانش-آموزان برای ارزیابی میزان درک آنها پاسخهای دانش‌آموزان جمع آوری شده و مورد تحلیل توصیفی قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل یافته‌های پژوهش مشخص گردید که برخی از دانش‌آموزان در درک مفهوم حالات فیزیکی ماده دارای بدفهمی هستند.
کلیدواژه ها
کج فهمی، حالتهای فیزیکی ماده، چگالی، حرکت ذرات سازنده
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر