مطالعه و شناسایی کج فهمیهای دانش آموزان دوره متوسطه اول درباره حالات فیزیکی ماده |
کد مقاله : 1116-CNF (R1) |
نویسندگان |
simin nadri *1، اسماعیل اولی2، وحید امانی3 1دبیرعلوم تجربی شهرستان پردیس 2دانشیار مرکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی تهران 3گروه آموزشی شیمی، مرکز شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف ارزیابی میزان درک دانش آموزان در ارتباط با حالات فیزیکی ماده و ویژگیهای ذرات سازنده مواد شامل چگالی، شکل، اندازه، فاصله بین ذرات و حرکت ذرات سازنده مواد در حالات فیزیکی مختلف به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش دختران متوسطه اول شهرستان پردیس و نمونه آماری پژوهش شامل 129 نفر از دانش آموزان دختر هفتم و هشتم دبیرستان دخترانه حکمت شهرستان پردیس بودند. از این تعداد ۷۶ نفر کلاس هفتم و ۵۳ نفر کلاس هشتم بودند. به منظور گردآوری اطلاعات در مورد وضعیت دانش آموزان از نظر درک و برداشتهای اشتباه آنها پرسش نامهای مشتمل بر 5 سوال تشخیصی چهار گزینهای در ارتباط با حالات فیزیکی ماده طراحی شد و در اختیار آنها قرار گرفت. به منظور استخراج کجفهمیهای احتمالی دانش-آموزان برای ارزیابی میزان درک آنها پاسخهای دانشآموزان جمع آوری شده و مورد تحلیل توصیفی قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل یافتههای پژوهش مشخص گردید که برخی از دانشآموزان در درک مفهوم حالات فیزیکی ماده دارای بدفهمی هستند. |
کلیدواژه ها |
کج فهمی، حالتهای فیزیکی ماده، چگالی، حرکت ذرات سازنده |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |