روشهای آزمایشگاهی جایگزین در تدریس آزمایشگاه شیمی |
کد مقاله : 1121-CNF (R2) |
نویسندگان |
نسیم اصغری لالمی * دبیر شیمی - آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران- رباط کریم |
چکیده مقاله |
چکیده: آزمایشگاه بخشی ضروری در آموزش و یادگیری شیمی است، اما ارائه آن در دورهها و برنامههای برخط یا آموزش از راه دور چالشبرانگیز است. مطالعات زیادی در این زمینه به ویژه بعد از شیوع بیماری کووید 19 و لزوم استفاده از روشهای جایگزین انجام شده و نشان داده شده است که روش-های آزمایشگاهی جایگزین میتوانند عملکردی مشابه با تجربه آزمایشگاه حضوری برای دانشآموزان و دانشجویان ایجاد کنند. در این مقاله، پنج روش آزمایشگاهی (یعنی حضوری، مجازی، کنترل از راه دور، بستههای آزمایشگاهی آزمایش در خانه و به میزان کمتر روش گردش علمی خودآموز) را بررسی می-کنیم که ممکن است در ارائه کیفیت فعالیتهای آزمایشگاهی عملی بهمنظور پشتیبانی از مطالعات برخط مورد استفاده قرار گیرند. هر روش نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارد و میتواند به-صورت جداگانه یا در ترکیب با روشهای دیگر استفاده شود. انتخاب و ادغام این روشها، که حاصل نتایج یادگیری و سایر عوامل است، بهعنوان بخشی از فرآیند طراحی بررسی میشود. در نهایت، طراحی آزمایشگاه در آینده بهطور قطع شامل فنآوریهای جدید خواهد بود، اما به طور بالقوه عناصری مانند منابع آموزشی باز، یادگیری تحلیلی، طراحی جهانی و علم شهروندی در آن تأثیرگذار است. |
کلیدواژه ها |
آزمایشگاه، برخط، از راه دور، مجازی، بسته آموزشی مطالعه در خانه، آموزش شیمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |