ارزشیابی تکوینی مجازی هدایت شده در آموزش شیمی فنی و حرفه ای
کد مقاله : 1122-CNF (R3)
نویسندگان
احمد قبادی *
دبیر، هنرستان شهید چمران
چکیده مقاله
در پژوهش حاضر سعی شده است به نقش ارزشیابی تکوینی مجازی هدایت شده از جانب معلم در بهبود یادگیری دانش آموزان در درس شیمی فنی و حرفه ای اشاره شود. پژوهش حاضر از رهگذر روش توصیفی-کیفی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری تعدادی از دانش آموزان هستند که در کلاس های درس مجازی حضور یافته و در جریان ارزشیابی های تکوینی شرکت داشته اند. توجه به نقش ارزشیابی تکوینی در دوران آموزش مجازی که آموزش با چالش های اساسی روبرو می باشد، مهم جلوه می کند. یکی از روش های برقراری ارتباط و تعامل در فضای مجازی که روشی آسان و شناخته شده است، چت دو نفره یا چند نفره به صورت متن، صوت و یا تصویر است. معلم می تواند از این روش ارتباطی برای ارزشیابی دانش- آموزان و هدایت فرایند آموزش استفاده لازمه را ببرد. در همین راستا برای حصول یادگیری، فیلم های آموزشی و نمونه سوالاتی که توسط اینجانب طراحی شده بود را در گروه های مجازی شاد برای دانش آموزانم ارسال می کردم و برای جلسات آتی از محتوای فیلم های آموزشی و نمونه سوالات، ارزشیابی تکوینی مجازی را بصورت مباحثه(چت) همزمان و خودارزشیابی(غیرهمزمان) بعمل می آوردم. تعدادی از دانش آموزان که در یادگیری مفاهیم درسی مشکلاتی داشتند در خلال ارزشیابی تکوینی مجازی، هدایت شده و راهنمایی لازمه را از معلم دریافت می کردند تا مشکلات یادگیری خود را برطرف کنند. یافته های تحقیق و نحوه انجام ارزشیابی تکوینی مجازی هدایت شده توسط معلم در ادامه مقاله شرح داده خواهد شد.
کلیدواژه ها
کلید‌‌واژه‌ها: برنامه درسی، آموزش مجازی، ارزشیابی، ارزشیابی تکوینی مجازی هدایت شده
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر