آموزش شیمی مبتنی بر آزمایش
کد مقاله : 1123-CNF (R2)
نویسندگان
طاهره رمضانیان1، مهشید گلستانه *2، سید محسن موسوی3
1دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی مرکز شهید شرافت تهران
2گروه شیمی- دانشگاه فرهنگیان- تهران- ایران
3گروه شیمی،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران
چکیده مقاله
آزمایش کردن یکی از راه‌های آموختن اصول و نتایج کلی علم است که دانش‌آموزان را وادار به تفکر و در نهایت یادگیری مطلوب می‌کند. آمـوزش مبتنی بر آزمایش روشی مستحکم برای حفظ فرایند بصـری تدریس و اصولی برای پیشبرد هرچه عمیق‌تر اهداف آموزشی در علم شیمی محسوب می‌شود. آزمایشگاه، بخش مکمل و نقطه تمرکز آموزش علوم تجربی است که برای دانش‌آموزان، زمینه مشارکت در فعالیت‌های مرتبط با علم و یادگیری روش علمی را فراهم می‌کند. از آنجایی که بخش اعظم یافته‌های علوم تجربی از راه مشاهده و اجرای آزمایش به دست می‌آید، لذا بهترین راه یادگیری مؤثر این علوم، انجام آزمایش و مشاهده مستقیم پدیده‌های علمی است. در پژوهش پیش رو ابتدا به بررسی و نقش آزمایشگاه در آموزش علوم تجربی از جمله علم شیمی پرداخته می‌شود، اهداف و رویکرد اجرای این روش مطرح می‌گردد، دیدگاه چند متفکر و صاحب‌نظر در رابطه با اهمیت تدریس آزمایشگاهی، مراحل روش تدریس آزمایشگاهی و همچنین به تفکیک، شیوه‌های ارائه فعالیت‌های آزمایشگاهی، محاسن و محدودیت‌های این روش مورد بررسی قرار می‌گیرد، پیشنهاد‌هایی برای استفاده هر چه بیش‌تر از این روش در مدارس به ‌منظور بهبود آموزش شیمی ارائه می‌گردد و در پایان روش ساخت بلورهای رنگی توسط دانش‌آموزان متوسطه اول شرح داده می‌شود.
کلیدواژه ها
روش تدریس آزمایشگاهی، آزمایش، آزمایشگاه، یادگیری، شیمی، بلور
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر