نقش روشهای فعال تدریس در افزایش بهره وری آموزش شیمی |
کد مقاله : 1127-CNF (R2) |
نویسندگان |
هادی بروجنی *1، مهدی شعبانی2، علیرضا تقی پور2 1گروه آموزشی زیست شیمی، پردیس شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران 2دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی مشهد |
چکیده مقاله |
تدریس، فعالیتی تعاملی و منظم و هدفمند بین معلم و دانش آموز به منظور تسهیل یادگیری است. با توجه به پیشرفت و توسعه علوم در زمینه های مختلف و تغییرات عمده ای که در محتوا و روش های تدریس و آموزش به وجود آمده است روش های تدریس سنتی جای خود را به روش های نوین که مبتنی بر نقش فعال دانش آموزان است داده اند. اما در اکثر مدارس ایران هنوز روش تدریس اغلب روش تدریس سخنرانی که همان انتقال مفاهیم از معلم به دانش آموز است. با توجه به اینکه محتوای آموزشی کتاب های درسی ما مانند بسیاری از کشور ها دیگر جهان است ولی ضعف عملکرد تحصیلی برخی دانش آموزان ما به خصوص در درس شیمی نشان دهنده ناکارآمدی روش های یاددهی و یادگیری می باشد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه و تبیین روش تدریس مسئله محور ، مشارکتی، سخنرانی و تلفیقی در آموزش شیمی و مثال هایی از راهبرد های عملیاتی آن است. |
کلیدواژه ها |
روش تدریس, مسئله محور , مشارکتی , تلفیقی , آموزش شیمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |