طراحی واحد یادگیری برای آموزش موضوع برقکافت آب، راهی برای تولید گاز هیدروژن |
کد مقاله : 1129-CNF (R2) |
نویسندگان |
امیر دوستدار محمودآباد *1، خلیل عطایی معصوم آباد2 1آموزش و پرورش استان اردبیل 2دبیر آموزش و پرورش ناحیه1 |
چکیده مقاله |
علم شیمی به عنوان یکی از شاخه های علوم تجربی و نتیجه سالها آزمایش و تحقیقات آزمایشگاهی، بر پایۀ مفاهیم و مباحث انتزاعی بنا شده است. آموزش این مفاهیم و مباحث، علاوه بر محتوای آموزشی، متأثر از روش های آموزش و یادگیری است. روشهایی که دانشآموزان را به چالش کشیده، آنها را درگیر مباحث تدریس در کلاس کند. به این شکل، دانش آموزان میتوانند به یادگیرندگان فعال و عمیق تبدیل شده، به بروز خلاقیت خود کمک کنند. تحقیقات نشان داده، دانش آموزان در شیمی دوره متوسطه بهویژه در موضوع الکتروشیمی مانند سلولهای الکترولیتی، به خاطر عدم درک عمیق ساختار الکترونی اتم ها و یون ها، ساختار مولکول ها و همچنین واکنش های اکسایش -کاهش با چالش مواجه هستند. بر این اساس، برای تبدیل دانش آموزان به افرادی که مدام در حال یادگیری هستند، که این از اهداف برنامه آموزش علوم است، به روش مناسب یادگیری نیاز است که در کنار داشتن اطلاعات کافی و انگیزه، این تحقق یابد. تحقیق حاضر، تلاش کرده تا طراحی نوینی از مبحث برقکافت آب، راهی برای تولید گاز هیدروژن ارائه دهد. در این رویکرد سعی شده به کمک فناوری های نوین شامل نرم افزارها و فیلمهای آموزشی دانش آموز بهتر در جریان آموزش قرار گیرد و سپس در قالب فعالیت آزمایشگاهی، مفاهیم آموخته شده را در عمل تجربه کند. امید هست که این تحقیق کمک کند تا معلمان و شیمیدوستانی که به تدریس میپردازند، در جهت تدریس خلاقانهتر، گام بردارند تا با پرورش دانشآموزان کارا، به رشد و پیشرفت علم و صنعت کمک کند. |
کلیدواژه ها |
یادگیری، طراحی آموزشی، برقکافت، شیمی دوازدهم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |