شناسایی و بررسی چهار کج‌فهمی رایج در شیمی پایه دهم
کد مقاله : 1138-CNF (R2)
نویسندگان
مهدی شعبانی *1، ستار صابری2
1پردیس فرهنگیان شهید بهشتی مشهد
2گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
فراگیران اغلب مطالعه شیمی دبیرستان را چالش برانگیز می‌دانند به دلیل آنچه که باعث درک نادرست از مسائل علمی است و محققان به آن کج‌فهمی می‌گویند. کج‌فهمی نه تنها در شیمی بلکه در سایر رشته‌های علمی و در سطوح مختلف آنها نیز مشاهده می‌شود. تعیین باورهای غلط دانش‌آموزان در شیمی برای تدریس و یادگیری موثر شیمی بسیار مهم است. در این مقاله به شناسایی و بررسی چهار کج‌فهمی در دانش‌آموزان پایه دهم، در مورد مفاهیم ساختار اتمی، ساختار ترکیبات یونی، تفاوت بین ترکیب‌ و عنصر و تفاوت بین پیوندهای درون مولکولی و برون مولکولی پرداخته شده است. برای اخذ نتایج در این مطالعات از تست‌های CMDT استفاده شده است. این یافته‌ها می‌تواند جهت اصلاح برنامه آموزش شیمی مورد استفاده قرار گیرد.
Learners often find studying secondary school chemistry challenging, and commonly develop alternative understandings of the subject, variously labelled by researchers as misconceptions. Misunderstanding is observed not in chemistry but also in other scientific fields and at different levels. Determining students’ misconceptions in chemistry is important for an effective teaching and learning chemistry. in this article, four misunderstandings in tenth grade students have been identified and investigated. The concepts of atomic structure, structure of ionic compounds, difference between compound and element, difference between intramolecular and extra molecular bonds were investigated. CMDT tests have been used to obtain results in these studies. These findings can be used to improve the chemistry education program.
کلیدواژه ها
کج‌‌فهمی، آموزش شیمی، ساختار اتمی، عنصر، پیوند های شیمیایی، پیوند های یونی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر