بررسی سمیّت ترکیبات و عناصر شیمیایی مورد استفاده در آزمایشگاه‌های شیمی متوسطه
کد مقاله : 1146-CNF (R2)
نویسندگان
یاور احمدی *1، علیرضا خدایی2
1گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه، دانشگاه مراغه. ایران/ دبیر شیمی شهرستان چاراویماق، ایران
چکیده مقاله
فعالیت های علمی و آموزش دقیق مطالب شیمی با تسلط بر مواد شیمیایی همراه است. مواد شیمیایی کاربرد های مفید و مضر فراوانی دارد که نمی توان نادیده گرفت. آشانایی با تمامی سیرت ها و رفتار های مواد شیمیایی در موقعیت های مختلف سبب افزایش مهارت و آگاهی از شیوه برخورد با مواد خطرناک و آسیب رسان میشود. موادی که ممکن است در جایگاهی معنای آموزشی و در جایگاه دیگر معنای مضرات را نشان دهند. از مراحل و برهه ها آشنایی با مواد شیمیایی دوران تحصیلات متوسطه به ویژه متوسطه دوم در دروس شیمی است. متاسفانه به دلیل حجم بالای مواد معرفی شده ، پرداختن به تمامی رفتار های این مواد در دوران تحصیلی متوسطه ممکن نمیشود و بسیاری از متفکران تحصیلات تکمیلی را به دوره تحصیلات عالی موکول میکنند درحالیکه درصد بسیار کمی از افراد برای تحصیلات عالی اقدام میکنند و یکی از الزامات آموزشی کشور، آشنایی افرادی با تحصیلات پایین تر در شناخت و تشخیص خواص و خصوصیات به همراه رفتار های مواد شیمیایی در موقعیت های مختلف است. در پژوهش پیش رو سعی داریم (تا حد توان) به معرفی ترکیبات و عناصر خطرناک و آسیب رسان شیمیایی بپردازیم. در روند کار سعی فراوانی شده ترکیبات و عناصر مورد بررسی تا حد امکان ترکیباتی استفاده شده در کتب درسی شیمی باشد. سعی نمودیم به صورت مرور و تاکید بر تمامی جوانب عناصر و ترکیبات جنبه های مختلف آنان را برملا سازیم.
کلیدواژه ها
شیمی، آموزش شیمی، مسمومیت، انفجار،کرونا،کتاب درسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر