بررسی کج فهمی های دانش آموزان دوره متوسطه دوم در مفهوم یون، تشکیل پیوند یونی و راهکار های رفع آن
کد مقاله : 1151-CNF (R3)
نویسندگان
مبینا حاجی عباسی *1، شلیر مرادی2
1دبیر شیمی آموزش و پرورش استان گیلان/ دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه گیلان
2دبیر شیمی اموزش و پرورش استان کردستان/ دانشجوی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه کردستان
چکیده مقاله
کج فهمی در لغت به معنای فهم و دریافت نادرست از موضوع است. کج فهمی در آموزش را می توان درک ناقص و ناکافی دانش آموزان از مطالب درسی دانست. رفع این کج فهمی ها همواره از چالش های معلمان، در مدارس بوده است. هدف از این پژوهش شناسایی و بررسی راه های رفع برخی از کج فهمی های دانش آموزان در مفاهیم یون، پیوند یونی، ذرات سازنده جامدات یونی و چگونگی انحلال این جامدات در آب است. این مقاله بر اساس پاسخ های 25 نفر از دانش آموزان پایه دهم رشته ریاضی و فیزیک دبیرستان متوسطه دوم نمونه دولتی فرندخت فریور، شهرستان آستارا، استان گیلان و 30 نفر از دانش آموزان پایه دهم رشته علوم تجربی دبیرستان متوسطه دوم امام سجاد (ع)، شهرسنندج، استان کردستان به سوال های چهار گزینه ای تهیه شده است. کج فهمی های دانش آموزان در پاسخ های آن ها به سوال ها مشخص شد، در ادامه روشی برای تدریس مفهوم پیوند یونی طراحی و ارائه گردیده است. نکته مهم این تدریس، آغاز فرآیند تدریس از مفهوم یون به عنوان کوچک ترین ذره ی تشکیل دهنده ای برخی مواد همانند اتم و مولکول ها است.
کلیدواژه ها
کج فهمی، آموزش شیمی، دانش آموزان متوسطه دوم، یون، تشکیل پیوند یونی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر